Blog

Itt érdekes írásokat találsz a márkaépítéshez kapcsolódó folyamatokról!

Van egy menő terméked vagy high-end szolgáltatásod, amivel megjelennél, de nincs hozzá fotód?

Ebben a posztban mintaképekkel mutatjuk be a termékfotózás három lehetőségét, illetve azok előnyeit és hátrányait. Az alábbiak a szolgáltatásokat bemutató brand fotózásokra is érvényesek.

  1. Magad készíted el a képeket egy mobillal, vagy bármilyen fényképezőgéppel.
    • Előnyök: Viszonylag gyors megoldás. A „költséghatékonyság”, ill. a „majd én megoldom” érzés. A képek szerzői jogait birtoklod, azok tulajdonosa te vagy, a képeket korlátlanul felhasználhatod.
    • Hátrányok: Rossz minőségű végeredmény. Termékfotózási ismeretek, eszközök és kompetenciák hiánya. A képek nem olyanok lesznek, ahogy elképzelted, ami frusztrálni fog.

  2. Stock fotókat használsz.
    • Előnyök: Egyszerű, gyors (vagy a hosszas keresgélés miatt épp nagyon lassú) megoldás. Elérhető ár, de azért drága is tud lenni, ha nem az ingyenes képek tetszenek meg.
    • Hátrányok: Márkaidegen, steril hangulat, az online térben bárkinél visszaköszönhetnek ugyanazok a képek. A képek szerzői jogait nem birtoklod, azok tulajdonosa nem te vagy, a képeket korlátozottan használhatod fel (a felhasználás felteleit nem alakíthatod).

  3. Fotósra bízod a képek elkészítését.
    • Előnyök: Magas minőség, igényre szabott képek. A képeket akár korlátlanul is felhasználhatod (a felhasználás feltételeit alakíthatod). 
    • Hátrányok: Rá kell szánni az időt. „Költségigényes” (ami valójában relatív; relatív egyrészt a többi lehetőséghez képest, ill. a képek használatából adódó várható eredményekhez képest). A képek szerzői jogait nem birtoklod, azok tulajdonosa nem te vagy.

1. Saját készítésű fotók:

Senki nem tiltja meg, hogy saját magad készítsd el vállalkozásod fotóit. A versenytársaid sem. Sőt, ők még biztatni is fognak rá.

Előnyök

Jó szívvel csak egyetlen előnyt tudunk mondani a saját készítésű fotókhoz. Mivel a képeket te készíted el, a képek tulajdonosa te leszel, a szerzői jogokat te birtoklod, a képeket korlátlanul felhasználhatod.

Ezen túl a saját készítésű fotók gyors és olcsó megoldásnak tűnnek, és ha a már meglévő telefonoddal, vagy fényképezőgépeddel fotózol, akkor valóban az. Így elmondhatod, hogy tényleg „nulla” forintból megoldottad a dolgot. Egy kattintás után ott a kép, pár perccel később pedig már a honlapodon, webshopodban is lehet. Garantálom, hogy ez egy olyan kép lesz, aminek csak a konkurenciád fog örülni. Ahhoz, hogy jó legyen a kép, nemcsak kamera kell. Szükséged van termékfotózási ismeretekre, speciális eszközökre és kompetenciákra. A megfelelő világítás, utómunkaszoftver és szaktudás hiányában a saját készítésű képekből csak hátrányaid származnak majd.

Hátrányok

Ha nem rendelkezel a szükséges termékfotózási ismeretekkel, eszközökkel és kompetenciákkal, akkor rossz minőségű képeket fogsz készíteni, amelyek látványban is messze elmaradnak attól, amit elképzeltél. Ha a kamerán túl birtokodban vannak az előbb felsorolt kompetenciák, akkor nyugodtan készítsd magad a képeket, mert így olyan minőséget fogsz elérni, mint egy termékfotós, de akkor már nem „nulla” forintba fog kerülni a saját készítésű kép.

2. Stock fotók

Stock fotóügynökségek tucatjai, képek milliói közül választhatsz.

Előnyök

Az előnye ennek a konstrukciónak, hogy ha rászánod az időt, akkor találhatsz a vállalkozásoddal, márkáddal valamennyire összhangban lévő képe(ke)t, de az is valószínű, hogy egyik ilyen „tucat” képről sem a te vállalkozásod, márkád üzenete, hangulata fog visszaköszönni.

Hátrányok

A stock fotók hátránya így az, hogy ha rá is szántad az időt a keresésre és a pénzt a sokszor nem ingyenes képek letöltésére, akkor sem azt kapod, amit valójában szeretnél. A stock fotók jelentős részén látni, hogy tömegfelhasználásra készültek, bárki által elérhető fotók, amelyek hangulata a te márkád egyedi üzenetével köszönőviszonyban sem lesz. Viszont lehet, hogy holnap valamelyik versenytársadnál ugyanazokat megtalálod.

Jogi szempontból a képeknek nem leszel a tulajdonosa, azok szerzői jogaival nem rendelkezel, azoknak csak a felhasználására vásárolsz jogot. Ráadásul a felhasználási feltételeket sem alakíthatod, azokat vagy elfogadod, vagy nem.

3. Termékfotós megbízása

A termékfotók elkészítése a fotózáson belül is egy külön műfaj. Emiatt, ha úgy döntesz, hogy profi fotóssal készítteted el a vállalkozásod képeit, akkor olyan szakembert válassz, aki jártas a termékfotózásában, stylingban és brandingben.

Előnyök

Biztosan a márkád igényeire szabott képek fognak elkészülni, egyedi stílusban és magas minőségben. Egy-egy stock fotósorozat árával összehasonlítva végül nem is lesz sokkal drágább ez a megoldás. Ugyan nem te leszel a képek tulajdonosa, de a képek felhasználását a fotóssal való megegyezés szerint szabályozhatod. Ha szeretnéd akkor korlátlan felhasználási jogot is kérhetsz a képekre.

Hátrányok

Neked is rá kell szánni az időt a fotózásra (azon belül is elsősorban a fotózás előkészítésére). A fotós nem tudja kitalálni a gondolatodat, hogy milyen fotót szeretnél, neki is van egy benyomása, elképzelése a vállalkozásodról, de ha igazán jó képeket szeretnél, akkor mesélj neki a márkádról, az elérni kívánt célokról, az előtted álló feladatokról, mert így a fotós tudni fogja, hogy milyen jellegű képek kellenek neked. A legfontosabb pedig az adott fotók felhasználási céljának meghatározása. Máshogy kell elkészíteni egy webshopra szánt képet és megint máshogy egy kreatív termékfotót.

Összefoglalóan az a jó hírünk van, hogy a terméked vagy szolgáltatásod képi megjelenítésének lehetősége, illetve annak minősége a te kezedben van. Az egyes termékfotózási lehetőségek előnyeinek és hátrányainak ismeretében bármelyik megoldást is választod, már nem fogod azt érezni, hogy jól, vagy rosszul döntöttél. Az előnyöket, hátrányokat ismered, azok következményeivel már tudsz tervezni.

Az új arculatunk és logónk

Érdekel, hogyan született meg az új márkanevünk és arculatunk?

Amikor elkezdtünk ötletelni a névváltáson, egy dolog biztos volt: mivel mindketten hosszabb-rövidebb, de annál meghatározóbb időt Dániában töltöttünk még az egyetemi éveink alatt, szerettük volna, ha a skandináv stílus iránti vonzalmunk az új arculatunkban is tükröződik.
 
A Borea név az aurora borealisból kelt életre, a színekkel és formákkal pedig magát az északi fényt, illetve az északi tengerpartok színvilágát kívántuk megjeleníteni.
 
Az arculati színeink kékje tehát egyrészt az éjszakai égboltot és a tengert testesíti meg, a törtfehér a homokos partok dűnéit, a terracotta pedig a skandinávokra jellemző színes házak, tetők asszociációja.
A színeket illetően további célunk volt, hogy látványos, megkapó palettával dolgozzunk. Mindezt mi megálmodtuk, de végső formába Grapanka Anna öntötte, akivel nagyon jó volt ezen a saját projekten is együtt dolgozni.